Free A Old English MySpace Cursors at www.totallyfreecursors.com
5/2/2008
Zbog greshke u kodu posta ponovo objavljujem isti.. Dakle, ZAREZ - ZAPETA ---obavezna lekcija! ---

Морам да признам да осећам исувише велику потребу да објавим овај пост. Понекад је заиста лоше када добро познајете граматику, јер вам се зато може десити да се сувише често изнервирате када видите неке, вама, бесмислене грешке.

Иако је писање интерпункцијских знакова једна од првих лекција које се уче из граматике и то у првом и другом разреду основне школе, нажалост, превелики број људи ту лекцију никада нису савладали.

Зато ће неколико мојих наредних постова бити посвећени управо томе.

Дакле, да кренем са лекцијом.

- - - - - - - - - - - - - - -

Запета (зарез) се као знак интерпункције употребљава често и у различитим реченичним ситуацијама. Пошто је једно од основних начела српског правописа слободна (логична) интерпункција, за употребу зареза је најважније правило да се оно што је у мислима тесно повезано, што представља једну целину, не одваја запетом (зарез), а делови који чине целину за себе, одвајају се зарезом од осталих делова реченице.

Запета (зарез) се користи у следећим ситуацијама:

 

а) испред везника а и али се пише зарез/запета: Задатак је тежак, али занимљив. Поклонићу теби, а не Игору. Нисмо летовали на мору, већ у планини.

 

б) за раздвајање независних реченица (у сложеној реченици) када исте нису повезане везницима: Дошао је, поздравио се, добро вечерао и нестао.;

 

в) у набрајању: Купи на пијаци: лук, кромпир, зелену салату, 10 домаћих јаја и теглу меда.

 

в) у инверзним реченицама (кад се зависна реченица налази испред главне), на пример: Кад се спремим, позваћу те телефоном. Ако можеш, помози ми. Иако сам знала, нисам одговорила на сва питања.;

 

г) након речи или скупа речи који су накнадно додати или уметнути у реченицу: То је, дакле, твој воћњак. Све ћу ти, наравно, испричати. Ти си у праву, неоспорно.;

 

д) када се користе вокатив и апозиција, на пример: Ви ћете, децо, добити слаткиша. Теби ћемо, бако, донети воћа. Дела Иве Андрића, јединог југословенског Нобеловца, преведена су на многе језике.;

 

ђ) након узвика који, такође, нису саставни делови реченице: Ух, што је хладно! Ох, што ме боли зуб! О, стигла си?!;

 

е) код уметнутих реченица, на пример: У мом селу, које је једно од најуспешнијих у воћарсту, готово сви гаје малине.;

 

ж) између места и датума, на пример: Сомбор, 15. август 1991. У Новом Саду, 2. априла 1957.

 

НАПОМЕНА:

 

1. ЗАРЕЗ (ЗАПЕТА) СЕ НИКАДА НЕ ПИШЕ ИСПРЕД ВЕЗНИКА И! сем у случајевима када су равноправни делови реченице повезани саставним везницима, дакле понели су и добре хране, и сокова, и друштвених игара на излет.

  

 овде се мора рећи и то да ако у набрајању везник и стоји само испред последњег члана, он се онда не одваја зарезом, нпр. Ненад, Пера и Марко су отишли у шетњу.

 

2. ЗАРЕЗ (ЗАПЕТА) СЕ НИКАДА НЕ ПИШУ ПРЕ СКРАЋЕНОГ ОБЛИКА ГЛАГОЛА ЈЕСТЕ, дакле, не сме се на писати: оно што сам чуо, је да је она пала испит.

 

 - - - - - - - - - - - - - - -

То би било то што се тиче данашње лекције. Молим вас, да нарочито о последње написаном поведете рачуна!

 

Морам, пре него што завршим пост, да се обратим блогеру који је на неком од ранијих постова поставио питање да ли номинатив множине именице багрем гласи багремље или багрење. Потрудићу се да пронађем одговор на ово питање, а онда ћу то постовати овде. Оно што знам је да се преко Дрине махом говори багрен па је и множина багрење, али за екавско говорно подручје нисам још нашла ваљан одговор.

 

Уколико има још питања, слободно их постављајте. Ту смо да одговоримо на њих.

 

Аутор: Fridochka

 

Objavio Fridochka u 12:57 | kategorija:
Permalink | Obavesti prijatelja | Komentara (20) | Posalji komentar
Komentari:

Pošalji komentar

Ako ovako nastaviš, sve ćemo ponoviti :).
Poslao lady u 17:13, 5/2/2008 | Link | |
hihihi, pa mozda i ne bi bilo loshe tako neshto.. :) plusic upisan, lady.. :))
Poslao Fridochka u 17:31, 5/2/2008 | Link | |
Sigurno da ne bi :).
Poslao lady u 18:07, 5/2/2008 | Link | |
nemam sad vremena da procitam, malo kasnije, samo zelim da se zahvalim na ovoj lekciji, bas sam htela da napisem jedan post o svom strahu od zareza i njegove upotrebe, koliko ne znam da ga koristim i koliko se stidim zbog toga...
Poslao Rea u 19:28, 5/2/2008 | Link | |
Draga Rea, nema razloga da se stidish.. :) Najveci broj ljudi ima problem sa ovim pravilom i zato sam i napisala da je ovo obavezna lekcija! i bilo bi dobro da je svi blogeri prochitaju, a i ne samo blogeri..
Poslao Fridochka u 20:09, 5/2/2008 | Link | |
Blago meni... CaFetoojem Fam da n' chitate moje poctoFe... mlogo tjete ce nacekiwati :o)))
Poslao ShArGaRePiCa u 20:17, 5/2/2008 | Link | |
ovaj... pa kad se hoce sve se moze nauchiti.. a vec sam rekla, svako ima pravo izbora da pishe upravo onako kako hoce... :) ovo nije obavezno ni za koga, ali mislim da bi bilo lepo pridrzavati se ovde napisanog.. :)
Poslao Fridochka u 20:32, 5/2/2008 | Link | |
Коментари:

1) примери под а) се не слажу са изреченим правилом: запета се пише ИСПРЕД супротних везника, али не ОБАВЕЗНО, већ
2) запета изостаје испред супротног везника када је супротност само привидна, нпр.: Једна али вредна, Млад а хитар и сл.
3) испред везника "и" запета изостаје РЕДОВНО али не ОБАВЕЗНО (како стоји у вашој НАПОМЕНИ): Променили су и веру, и обичаје, и начин облачења, и изглед чак.
Poslao Tomislav u 20:44, 5/2/2008 | Link | |
Преко Дрине с које стране? Леве или десне? Блогоје је с десне стране Дрине, дакле, са те стране се каже багреМ.
Poslao O100JA u 21:05, 5/2/2008 | Link | |
Ovako, pre svega shto se prvog komentara tiche u pitanju je samo greshka u kucanju - naravno da sam trebala otkucati ISPRED, a ne IZA veznika a i ali i tu greshku odmah ispravljam. Dakle, ovo nije posledica neznanja, nego brzine u kucanju.
Drugi komentar, poznato mi je to pravilo, ali u pravopisu srpskohrvatskog jezika u izdanju Matice srpske iz 1986. godine lepo pishe: .."ali ako je i pored suprotnog veznika suprotnost samo formalna zarez se NE MORA pisati", ali MOZE i NIJE GRESHKA napisati ga. Smatrala sam da je jednostavnije da to pravilo napishem onako kako su nas u shkoli uchili (kada nekoliko drugara umalo nisu dobili iza ushiju shto nisu zapamtili da se zarez pishe ispred veznika a i ali) umesto da napominjem ovaj sluchaj, u kojem zarez opet ne mora da se izostavlja.
Shto se treceg komentara tiche - da, tachno je. Ovo shto si naveo stoji. Ali ako malo bolje pogledash po blogovima na suvishe mesta cesh videti da je zarez napisan ispred veznika I tamo gde mu nikako nije mesto pa kako me je to zapravo iziritiralo i nateralo da napishem ovaj post nisam navela da se u odredjenim sluchajevima ispred veznika I pishe zarez, ponavljam, da ne bih zbunjivala blogere.
No, na tvoje insistiranje, taj izuzetak ce biti dopisan.

Toliko.

Hvala na skretanju paznje i insistiram i da svi ostali koji primete greshke u postovima mi to obavezno kazu, jer nisam leksichar niti mi srpski jezik na bilo kakav nachin spada u profesiju - ovo radim zato shto zelim da se izrazavam pravilno i shto zelim da pomognem i ostalima u tome pa su greshke i te kako moguce.
Poslao Fridochka u 21:24, 5/2/2008 | Link | |
Dosta sa tim bageremom , šta ste se uhvatili ko pijan za plot, a ne cenite trud u vezi se zarezom/zapetom .
.
Obavezno , plus da mi se upiše , iako sam loš đak .

Izmenio ivanka1961 dana 5/2/2008 u 21:33
Poslao ivanka1961 u 21:31, 5/2/2008 | Link | |
@O100JA
Dakle, ochigledno je da nisi pazljivo prochitao ono shto sam napisala, jer da jesi, shvatio bi odmah da sam napisala da za ekavsko govorno podruchje GDE SE KAZE BAGREM nisam pronashla odgovor na pitanje kako pravilno glasi nominativ mnozine imenice bagrem, a i takodje, mislim da svi znamo da se, dakle, jekavica govori sa druge, LEVE, strane Drine i to je toliko LOGICHNO da je tvoje pitanje krajnje chudno, s obzirom na to da, kao shto dobro vidish i sama govorim ekavicu i zivim u Srbiji.
Toliko.

@Ivanka1961
plus ti je upisan, a nemoj da se brinesh, chim si redovna na nastavi ne mozesh biti losh djak. :))

Izmenio Fridochka dana 5/2/2008 u 21:35
Poslao Fridochka u 21:33, 5/2/2008 | Link | |
Primer v) u nabrajanju.....pogreshan je padezh :" у набрајању: Купи на пијаци: лука, кромпира, зелене салате, 10 домаћих јаја и теглу меда." - treba koristiti akuzativ, koji zvuchi u ovom sluchaju kao nominativ. Kupi na pijaci : luk, krompir, zelenu salatu...jedino ako nisi htela da napishesh: 2 kg luka, 5 kg krompira....(nadam se da mi niko nece zameriti :))
Poslao asterion u 12:28, 10/2/2008 | Link | |
da, u pravu si.. nisam obratila paznju na ovaj primer. ispravicu greshku.
hvala na ispravci.
Poslao Fridochka u 12:32, 10/2/2008 | Link | |
Veliki pozdrav velikoj gospođici/gospođi profesoru srpskog jezika na Internetu!!!
Postojanje Tvog dnevnika/bloga na netu je za mene veliko otkrovenje, posebno zato što je moja malenkost pokrenula, ajd da kažemo sličan, dnevnik na mojblog.sajbernetiks.co.yu kao početak borbe za pravilan i nezagađen govor u srpskom jeziku. Velika je razlika između nas dvoje zato što je srpski jezik predmet mog zanimanja a ne i struke, ali stalno učim... Vidim da si stekla veliki broj učenika, svaka čast i tebi i njima, sad mi je mnogo lakše jer sam se baš zabrinuo zbog utiska da sam usamljen u svojim gledištima.
Evo još jednog učenika, pa ću se truditi da redovno čitam članke.
Veliki pozdrav, i dok željno očekujem Tvoje nove lekcije, idem da čitam postojeće,
Ćirilo

Inače, imao sam velike teškoće da napišem ovu poruku ćirilicom, tvoj sajt je ne prepoznaje nikako, ne znam o čemu se radi, sve sam oko kodnih strana isporbao. Jedino što nisam, to je da tekst i kodne strane isprobam u Internet eksploreru... Drugi put. Izgleda da će se naša slova u latinici videti, pošto je kodna strana sajta windows-1250, a i pregled je ok.
Pozdrav još jednom!
Poslao Ćirilo u 11:10, 27/2/2008 | Link | |
ja nisam profesor srpskog jezika, ali mi je drago da ti se svidja ovaj blog. trenutno je u manjem zastoju, ali ce uskoro stici novi postovi.

pozdrav i drago mi je da imam josh jednog chitaoca i da je nekome josh stalo do srpskog jezika i tradicije.
Poslao Fridochka u 22:18, 29/2/2008 | Link | |
Nominativ mnozine imenice \"bagrem\" je \"bagremovi\".
<br>
Poslao Anoniman u 14:32, 11/9/2008 | Link | |
"Морам да признам да осећам исувише велику потребу да објавим овај пост."
Tri "da" u jednoj, relativno, kratkoj rečenici. Da nije malko mnogo? Možda bi moglo: "Moram priznati, osećam isuviše veliku potrebu da objavim ovaj post."

A ja, opet, moram priznati da je tvoja rečenica gramatički potpuno ispravna. Međutim, rogobatna je, sestro slatka! Nije sve u gramatici, zar ne?

Pozdrav!
Poslao Spadalo u 13:23, 12/9/2008 | Link | |
@Anoniman
moz' da bude, a ne mora da znachi.. :D

@Spadalo
slazem se sa kritikom, ali kao shto mozesh da primetish, ovo i nije umetnichko delo vec post o gramatici, te i jeste najbitnije da je gramatichki ispravno. no, hvala na primedbi.
Poslao Fridochka u 17:54, 12/9/2008 | Link | |
Kad se vec bavite gramatikom...
Moje misljenje je da VELIKI POZDRAV gramaticki neispravno...
Poslao Anoniman u 23:50, 28/9/2008 | Link | |






  Naslovna strana | Napravi blog | Prijavite se